Mindennapok:

Intelligencia a való világban

„Szandika kikészült, hogy 90-es eredményével ő teljesített a leggyengébben, Laci pedig 105-tel a legerősebben.” Mit is mér az IQ teszt? Mi a különbség a 90 és 105 között?

Több félrevezető cikket lehet olvasni az interneten: „Szandika beégett”, „eredménye a 100-as átlagot sem érte el”, „a villalakók többnyire átlag alatti (100-nál kevesebb IQ-pont) eredményt produkáltak”. Ez azért félrevezető információ, mert nem csupán a 100-as értéket tekintjük átlagnak, hanem egy egész tartományt, amely 90-től 110ig terjed. A 80 és 90 közzé eső pontértékeket alacsony
átlagosnak tekintjük, a 110 és 120 közé esőket, pedig magas átlagosnak.

A villalakók teljesítménye közti különbség igen csekély. Ha iskolapadba ültetnék ilyen képességű gyermekeket elképzelhető, hogy ugyanúgy teljesítenének, a különbség minimális lenne. A magyarországi lakosok legalább fele hasonlóan teljesítene. Iskolai teljesítményben akkor mutatkozna különbség, ha valamelyikük szorgalmasabb, motiváltabb és érdeklődőbb lenne. Nem elhanyagolható befolyásoló tényező a szorongás. Ha a teszt kitöltője nagyon izgul, figyelme szétszórttá válik és az eredmények nem a valóságot tükrözik.

Lássuk be, van különbség az emberek között abban a tekintetben, hogy hogyan értünk meg bonyolult dolgokat, hogyan alkalmazkodunk környezetünkhöz, hogyan tanulunk tapasztalatainkból. Ezeknek a tényezőknek a vizsgálatára próbálták meg kifejleszteni az intelligencia teszteket. De ezek a tesztek az elemző (analitikus) intelligenciát mérik, a gyakorlati intelligencia mérésére nem alkalmasak. A gyakorlati intelligencia alatt azt a képességet értjük, hogy a mindennapi munka során megjelenő problémákat, hogyan értelmezzük, és hogyan próbáljuk azt megoldani. Ez pedig viszonylag független az iskolai teljesítménytől, pl. a brazíliai utcagyerekek jól meg tudják oldani azokat a matematikai problémákat, amelyek az utcai élethez szükségesek, habár az iskolában matematikából megbuktak.

Ha megkérdezünk egy pszichológust arról, hogy pontosan mit mérnek az intelligencia tesztek, akkor szemrebbenés nélkül hangzik a válasz: az, amit az intelligencia tesztek mérnek. Az intelligencia tesztek nagyvonalakban az egyén képességeit viszonyítják egy meghatározott alapszinthez. Az intelligencia mérésére több tesztet is alkalmazunk melynek kiválasztásában a klinikai kérdés dönt. Attól függően, hogy hány éves a kliens, éppen mentális retardációt próbáljuk kizárni vagy tehetségeket keresünk, más-más teszteket tudunk alkalmazni. Magyarországon legfrissebben a WISC-IV (gyermek) és WAIS-IV (felnőtt) változatot honosították. Ezek a tesztek itthon biztosabban jósolják be a többiekhez mért képességeket. (A televízióban nem ezt használták, valószínűleg egy olyan IQ tesztet, ami magas intelligencia övezetben differenciál.) Ezek az intelligencia tesztek több területet is mérnek. Egyrészt mérik a szóbeli megértést, az információk értelmezését és a nyelvi képességek használatát. Másrészt méri azokat a képességeket is, amelyekhez elegendőek a képi információk elemzése. Pl.: Melyik ábra hiányzik a kérdőjel helyéről?



Mérik a munkamemóriát, melyhez szükség van figyelemre, koncentrációra, memóriára; továbbá merik a feldolgozási sebességet is. Ezekből kapjuk meg a profilt, amelyből hasznos támpontot nyerhetünk a vizsgált személyek értelmi képességeiről.

Számunkra nem csupán a pont érték a fontos, hanem az is, hogy milyen képességek erősebbek, melyek gyengébbek, mekkora a különbég a területek között és hogyan viselkedett a teszt felvétele közben (pl.:tűri-e a kudarcot). Lehet 90-es teljes teszt IQ-ja valakinek úgy, hogy minden területen szépen, kiegyensúlyozottan teljesített, és lehet úgy is, hogy egyiken őrületesen magas, a másikon területen igen csekély a képessége. Az utóbbi esetben természetesen további vizsgálatra is sor kerülhet.

Mi földi halandók, mit tudunk kezdeni azzal az információval, hogy VV celeb IQ-ja mennyi? Semmit, legfeljebb megnyugtathatjuk magunkat, hogy ők is átlagemberek.



Források:
 A WAIS-IV Intelligenciateszt magyar kézikönyve. Hazai tapasztalatok, vizsgálati eredmények
Kép innen, WISC-IV: http://www.psicodiagnosis.es/areaespecializada/instrumentosdeevaluacion/interpretaciondelwisciv/index.php
Az intelligencia – amit tudunk róla és amit nem: http://lakatos.free.fr/page20/IQ/files/page7_3.pdf

Szólj hozzá

Hozzászólás írásához jelentkezz be!

Hozzászólások

Még senki nem szólt hozzá, legyél te az első!

Profil








Cimkefelhő