=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Mit tegyünk a téli depresszió ellen?
Balatonfüredi Ágnes
Balatonfüredi Ágnes
- 2018. 01. 08. 11:45

tel-fokep-jpg-5a534bc927e89.jpg

Mi lehet az oka, hogy a közhiedelem szerint a téli időszakban, különösen az ünnepek alatt nagyobb valószínűséggel lesz valaki lehangolt, depressziós? A közhiedelemmel ellentétben mi a valóság? És mit lehet tenni az általános értelemben vett levertség, adott esetben depressziós állapot ellen, hozzátartozó mivel adhat a legnagyobba segítséget?

Sokak számára a téli időszak szomorúsággal, átmeneti depresszióval jár, mi lehet ennek az oka?

A szomorúság teljesen természetes jelenség a mindennapokban, a depresszió már sokszor az ok nélküli, tartósan fennmaradó általános rossz hangulat, levertség, amelynek hátterében nemcsak genetikai hanem környezeti, ún. pszichoszociális tényezők is állnak. Ilyen lehet a nehéz, traumákkal teli gyermekkor, fizikai vagy szexuális bántalmazás, a szülők korai elveszítése. Egy ilyen családcentrikus ünnepi időszakban aktivizálódhatnak a régi élmények, felerősödhetnek a korábbi traumával vagy veszteséggel járó negatív érzések.

Emellett ugyanakkor a szakemberek szerint jellemző, hogy az ünnepekkel kapcsolatos túlzott elvárások miatt alakul ki szorongás, vagy depresszió.

Tágabb értelemben pedig mivel a téli időszakra jellemző fényhiány, a kevés napfény a szervezetben alacsony szerotonin és magas melatonin szintet eredményez, ez befolyásolja nemcsak az ember, de még bizonyos állatok kedélyállapotát is. Ezért érdemes minél több időt a szabadban (természetes fényben) mozgással tölteni, a hideg ellenére is, mert mozgás hatására endorfin szabadul fel a szervezetben, ami örömérzetet okoz.

Az egyedüllét és a rossz családi körülmények befolyásolják - e ezt? Elmondható - e hogy nem csak az ünnepek alatt, hanem a hétköznapokban is nagyobb az ilyen körülmények közt élők depresszióra való hajlama?

Általánosságban inkább az mondható el, hogy három csoport érzékeny különösen a depresszióra: a fiatalok, a várandós vagy nemrég szült nők és az idősek. Különböző egyének teljesen más jelentést tulajdoníthatnak a különböző életeseményeknek, így akár egy örömöt okozó történés (házasság, gyermek születése...stb.) is okozhat nagyfokú stresszt. Nehezítő tényező lehet a rossz körülmények, az egyedüllét, akkor, ha valaki nem kap külső segítséget, de önmagában nem kiváltó ok.

A közhiedelem szerint a karácsonyi időszakban megugrik az öngyilkosságok száma. Valóban így lenne?

A karácsonyi melankólia valós jelenség, de a szakemberek szerint öngyilkosságot csak olyasvalaki követ el, aki hosszú időszakon keresztül szenvedett komoly depressziótól vagy más pszichés betegségtől – az átmeneti levertség nem vezet öngyilkossághoz. Vannak mítoszok arra vonatkozóan is, hogy növekedne az öngyilkosságok száma, ugyanakkor a kutatások sora azt igazolja, hogy ünnepek alatt inkább visszaesik ez az arány! (Kismértékű emelkedés inkább az ünnepeket követő napokban jellemző.) A KSH adatai szerint tavasz és a nyár idején lesznek a legtöbben öngyilkosok. Arra érdemes inkább koncentrálni, hogy ebben az időszakban feltételezhetően megnövekszik a krízisben lévők száma, a segítségkérés azonban mégsem lesz nagyobb mértékű.

Mit tehet, aki magánynak, elesettnek érzi magát, mivel tud segíteni illetve a környezetében élők mivel segíthetnek? Mikor érdemes szakemberhez fordulni? 

A hozzátartozóknak, barátoknak ilyenkor türelmet, megértést kell tanúsítani, és nem sürgetni, konkrét tanácsokkal bombázni az adott személyt, vagy arra utalni, hogy szedje össze magát. Mindenképp figyelembe kell venni, hogy a depresszió egy betegség, nem pedig egy „választott” állapot és önkéntelenül is kihat a beteg életének minden területére. De ugyanúgy, mint minden betegség, gyógyítható, megfelelő szakember bevonásával. A kigyógyulás esélyeit pedig jelentősen növeli, ha mihamarabb segítséget kérnek, akár a hozzátartozó is kérhet időpontot pszichiátertől, pszichológustól, mert ez sok esetben az érintett fél számára nehézséget okoz.

Nagyon fontos jelzés lehet, arra, hogy már szakember bevonása indokolt, ha az illető hosszú távon hangulati zavarral, alvászavarral küzd, ha a halálról, illetve öngyilkosságról beszél, de akár az illető visszavonulása, elfordulása a tevékenységektől és a családi/baráti kapcsolatoktól.

Végszó :) Önmagában a téli időszak, főként az ünnep megtartó erővel is bír, függetlenül attól, hogy valaki egyedülálló vagy családos, a szertartások, rutinok- akár egy kedvenc sütemény elkészítése, vagy a lakás kidíszítése egyéni pszichés jóllétet okoz. Ezek a rituálék amellett, hogy erősítik a családi és baráti kötelékeket, társas támogatást nyújtanak, ami nagyban meghatározza testi és lelki egészségünket. Az Újév pedig mindig új célok megvalósítását támogatja, segít életünk jobb tervezésében, tudatosságunk növelésében.

A blogbejegyzést Balatonfüredi Ágnes pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK